Här har inte skrivit mycket på ett tag. Fyller upp med två bra låtar från de gångna månaderna.
söndag, oktober 09, 2011
söndag, november 28, 2010
Snöbilder
Jag tror att man inte med ett handgrepp kan skapa ett bildalbum på Facebook, Picasa och Flikr samtidigt som man pushar för dem på Blogspot, Facebook och Twitter med hjälp av en mobiltelefon. Men det är säkert fixat till nästa vecka.
Här är snöbilder från de senaste dagarna.
http://picasaweb.google.com/karl.afgeijerstam/Snobilder?feat=directlink
Här är snöbilder från de senaste dagarna.
http://picasaweb.google.com/karl.afgeijerstam/Snobilder?feat=directlink
tisdag, augusti 24, 2010
I en värld av appar
Konstaterar att det finns en - eller flera! - appar för det mesta här i livet, tex att blogga.
onsdag, maj 05, 2010
Sociala nätverken snurrar runt
Nu har jag kopplat ihop Spotify med last.fm och last.fm med Facebook och Spotify med Twitter och Facebook och Twitter med Blogspot och ... tja, ni fattar.
Funderar starkt att börja blogga yrkesrelaterat under någon annan rubrik eller annan plattform. Har anledning att återkomma till detta.
Funderar starkt att börja blogga yrkesrelaterat under någon annan rubrik eller annan plattform. Har anledning att återkomma till detta.
måndag, mars 15, 2010
Känner du igen ditt jobb när du läser Dilbert?
Noterade att jag har sparat 26 länkar till seriestrippar som jag tycker har någon bäring till mitt jobb, eller andras.
Det är enkelt, eftersom det finns en RSS-feed:
http://feeds.feedburner.com/DilbertDailyStrip
Det är enkelt, eftersom det finns en RSS-feed:
http://feeds.feedburner.com/DilbertDailyStrip
fredag, februari 12, 2010
What's the buzz? Tell me what's a-happening.
Jaha, ännu en applikation att fördriva tiden med: Google Buzz. Ska utreda vad jag ska med den till. Har lagt till en kollega, undrar om han buzzar tillbaka? ...och så undrar jag om detta blir en buzz?
Uppdatering: Testar om direktlänken fungerar.
Uppdatering: Testar om direktlänken fungerar.
onsdag, februari 10, 2010
Warner vill tjäna pengar - på annat sätt
Noterar att Warner bryter samarbete med Spotify.
Frågan är om det är affärsmodellen det är fel på eller om det möjligen helt handlar om pengar. Kan Spotify ge de intäkter som Warner vill ha? Som jag skrivit tidigare misstänker jag att Spotify betalar upphovsrättsersättning i paritet med radion. Skillnaden är att radion ger stora "hitinkomster" under kort tid, men Spotify (eller annan tjänstn) ger mycket små inkomster, men kanske under decennier.
Möjligen kan man resonera så här: Warner investerar x antal miljoner under år 1. De vill ha säkra och kalkylerbara intäkter under "överskådlig" tid, antagligen 1-2 år. Det motsvarar "promotion - singlar - cd - hitsingel - festivaler - turné"-cykeln. Att få igen pengar under tiotals år är inte intressant. Då har bolaget bytt ägare, gruppen har splittrats, trummisen tagit överdos, intresserar bara en liten fanatisk anhängarskara...
Produktionsmodellen krockar med distributionsmodellen på grund av olika tid på return on investment.
Soundtracken till Harry Potterfilmerna finns kvar på Spotify i skrivande stund, så än finns det lite Warner-musik att lyssna på...
(Skriver jag med noll poäng företagsekonomi...)
Frågan är om det är affärsmodellen det är fel på eller om det möjligen helt handlar om pengar. Kan Spotify ge de intäkter som Warner vill ha? Som jag skrivit tidigare misstänker jag att Spotify betalar upphovsrättsersättning i paritet med radion. Skillnaden är att radion ger stora "hitinkomster" under kort tid, men Spotify (eller annan tjänstn) ger mycket små inkomster, men kanske under decennier.
Möjligen kan man resonera så här: Warner investerar x antal miljoner under år 1. De vill ha säkra och kalkylerbara intäkter under "överskådlig" tid, antagligen 1-2 år. Det motsvarar "promotion - singlar - cd - hitsingel - festivaler - turné"-cykeln. Att få igen pengar under tiotals år är inte intressant. Då har bolaget bytt ägare, gruppen har splittrats, trummisen tagit överdos, intresserar bara en liten fanatisk anhängarskara...
Produktionsmodellen krockar med distributionsmodellen på grund av olika tid på return on investment.
Soundtracken till Harry Potterfilmerna finns kvar på Spotify i skrivande stund, så än finns det lite Warner-musik att lyssna på...
(Skriver jag med noll poäng företagsekonomi...)
tisdag, januari 26, 2010
Ännu en bloggseger...
Bloggosfären har segrat igen. Den första person som Victor Muller ringde till efter att ha skrivit under papperen var Steven Wade!
Undrar hur det står till med hans webserver...
Även ttela kan sina sociala medier: twitter.com/ttela
Undrar hur det står till med hans webserver...
Även ttela kan sina sociala medier: twitter.com/ttela
Etiketter:
jobb,
journalistik,
saab,
spyker,
twitter
onsdag, januari 06, 2010
Egentligen borde jag...
... skriva ett lång inlägg med anledning av följande citat av professor Picard: "Unionization itself wasn't the wrong turn. The wrong turn was allowing companies to develop without managerial participation--something that probably would have made unionization unnecessary. Once unionized, journalists typically only negotiated only salaries, benefits, and a very small part of their working conditions. This gave managers the ability to control the strategic, tactical, and financial choices in the company."
Som du kan läsa här:
The Media Business
Men det blir en annan dag, eller så blir det personligen till den som bjuder mig på en öl och vill lyssna.
I väntan på detta presenteras några bra Spotifylyssningar:
Elk City
Piotr Anderszewski (såg TV-dokumentär på SVT, tolkar Bach)
Easy Virtue - Soundtrack from the film Rekommenderas varmt, både film och musik. Jessica Biel, Colin Firth och Ben "Prince Caspian" Barnes som alla sjunger på soundtracket. IMDB
Som du kan läsa här:
The Media Business
Men det blir en annan dag, eller så blir det personligen till den som bjuder mig på en öl och vill lyssna.
I väntan på detta presenteras några bra Spotifylyssningar:
Elk City
Piotr Anderszewski (såg TV-dokumentär på SVT, tolkar Bach)
Easy Virtue - Soundtrack from the film Rekommenderas varmt, både film och musik. Jessica Biel, Colin Firth och Ben "Prince Caspian" Barnes som alla sjunger på soundtracket. IMDB
onsdag, december 02, 2009
Offentlig handling som affärsidé
Bostons stad publicerar beslutade bygglov via en offentlig databas. Högst intressant för de boende i området kan man tro. Publicerade lagfarter i våra tidningar brukar vara mycket lästa.
En grupp (sex personer!) finurliga programmerare har lyckats att aggregera offentlig information på lokal nivå i USA på sajten EveryBlock. Jag noterar att de bland annat publicerar information från polisen (med namn på gripna!) liknande den som den svenska polisen publicerar. Det verkar som om all information är hämtad automatiskt och sorteras in på hemsidan ned på kvartersnivå (så är i alla fall tanken).
Tyvärr verkar just Everyblock inte vara någon jättebra affär - än, vilket man kan läsa på Monday Note. Men som affärsidé för en lokal tidning borde det vara intressant att undersöka vilka möjligheter man har att sammanställa offentlig, sökbar information från kommuner och landsting och automatisera flödet.
Inom kommun och stat finns en mängd offentliga databaser, men väldigt få är åtkomliga gratis och öppet. Ett exempel på hur en offentlig databas har använts för en mycket lyckad hemsida och tjänst är lagen.nu.
Men det kräver att offentliga myndigheter också vill tillhandahålla offentliga uppgifter elektroniskt. Och det finns tydligen en uppenbar ovilja och ointresse för detta. Detta är synd. Både för medborgarna och för entreprenörer som skulle kunna omvandla detta till bra affärsidéer.
En grupp (sex personer!) finurliga programmerare har lyckats att aggregera offentlig information på lokal nivå i USA på sajten EveryBlock. Jag noterar att de bland annat publicerar information från polisen (med namn på gripna!) liknande den som den svenska polisen publicerar. Det verkar som om all information är hämtad automatiskt och sorteras in på hemsidan ned på kvartersnivå (så är i alla fall tanken).
Tyvärr verkar just Everyblock inte vara någon jättebra affär - än, vilket man kan läsa på Monday Note. Men som affärsidé för en lokal tidning borde det vara intressant att undersöka vilka möjligheter man har att sammanställa offentlig, sökbar information från kommuner och landsting och automatisera flödet.
Inom kommun och stat finns en mängd offentliga databaser, men väldigt få är åtkomliga gratis och öppet. Ett exempel på hur en offentlig databas har använts för en mycket lyckad hemsida och tjänst är lagen.nu.
Men det kräver att offentliga myndigheter också vill tillhandahålla offentliga uppgifter elektroniskt. Och det finns tydligen en uppenbar ovilja och ointresse för detta. Detta är synd. Både för medborgarna och för entreprenörer som skulle kunna omvandla detta till bra affärsidéer.
torsdag, november 26, 2009
Dags att göra vågen?
Noterar att Google Wave och det system vi har infört på jobbet, Newspilot från Infomaker, har vissa likheter.
Båda systemen
*är i realtid
*för multianvändare
*hanterar text, bild och andra filer
*möjligheter till export till andra format och plattformar.
I Ny Teknik kan vi läsa:
"På sina håll har Google Wave utmålats som en konkurrent till Facebook och Twitter. Visserligen finns likheter med de tjänsterna, men Wave är inget socialt nätverk.
Det är istället som kommunikationsverktyg på företag och för arbetsgrupper som Wave har störst potential.
Den stora utmaningen för Google är att göra Wave så begripligt som möjligt. I dagsläget krävs det en ganska stor insats för att ta till sig tjänstens alla möjligheter och funktioner."
För den som verkligen vill göra en tidning med hyfsat många medarbetare men noll i budget (typ föreningstidningar) så skulle det gå bra med Google Wave, Google Docs och Picasa för att hantera text och bild. Publicering kan ske med Scribus (men det behöver verkligen lite utveckling...) och något av alla de miljoner Open Source CMS:er som finns därute.
Båda systemen
*är i realtid
*för multianvändare
*hanterar text, bild och andra filer
*möjligheter till export till andra format och plattformar.
I Ny Teknik kan vi läsa:
"På sina håll har Google Wave utmålats som en konkurrent till Facebook och Twitter. Visserligen finns likheter med de tjänsterna, men Wave är inget socialt nätverk.
Det är istället som kommunikationsverktyg på företag och för arbetsgrupper som Wave har störst potential.
Den stora utmaningen för Google är att göra Wave så begripligt som möjligt. I dagsläget krävs det en ganska stor insats för att ta till sig tjänstens alla möjligheter och funktioner."
För den som verkligen vill göra en tidning med hyfsat många medarbetare men noll i budget (typ föreningstidningar) så skulle det gå bra med Google Wave, Google Docs och Picasa för att hantera text och bild. Publicering kan ske med Scribus (men det behöver verkligen lite utveckling...) och något av alla de miljoner Open Source CMS:er som finns därute.
fredag, november 13, 2009
torsdag, november 12, 2009
Ännu ett tidsfördriv

Det saknas inte sysselsättningar som tar tid i från vettiga/nyttiga sysselsättningar. Favoriten just nu är Quake Live, Quake II-motorn i en Java-applet!
Kolla in min profil här:
http://www.quakelive.com/#profile/summary/lamevulture
Man får fina priser också! Jag har fått utmärkelsen "Assassin" vilket väl innebär att jag är riktigt farlig ;-)
tisdag, september 15, 2009
måndag, augusti 17, 2009
Pengar att spotta på?
Magnus Uggla har utnyttjat sin rätt som upphovsman att ta bort låtar från Spotify. Om detta kan man läsa på inlägget "De nya piraterna".
Några reflektioner kommer här:
Han kanske kunde ha prövat en annan strategi: nämligen att förhandla direkt med Spotify om priset? Förmodligen kan han inte göra det, den ekonomiska rätten till verken äger skivbolagen. Däremot har den ideella rätten kvar, dvs kontrollen över hur hans verk används, och då kan han ta bort låtarna från Spotify.
Det finns några intelligenta kommentarer till Ugglas inlägg. Med hjälp av dessa förutspår jag följande:
På kort sikt kan det för artister av Ugglas typ (redan etablerade, hyggliga inkomster bland annat baserad på god skivförsäljning) vara ett nerköp att vara med på Spotify. Jag vet inte mycket om demografin på Spotify-användarna - det är säkert info som Spotify inte gärna delar med sig - men jag tror inte att Magnus Uggla hör till de mest spelade artisterna, inte ens bland svenska användare.
På lång sikt tror jag att det för artister blir en mycket bra deal att vara med på Spotify. Musiken finns alltid där och spelfrekvensen är inte så beroende av reklaminsatser.
Frågan är hur mycket inkomster man får från Spotify kontra cd-försäljning? I den ekvationen får man ta med ersättningen från Spotify till upphovsmännen och Spotifys påverkan på cd/iTunes-försäljning.
Alltså:
Traditionell cd-försäljning ger höga inkomster under kort tid (2 år?).
Spotify ger små inkomster, men förmodligen under längre tid (kanske under publikens livsålder...?).
Jag undrar om The Bats kommer att bli förvånade när de får pengar från Spotify pga att deras musik har blivit spelad på min dator i Sverige?
Några reflektioner kommer här:
Han kanske kunde ha prövat en annan strategi: nämligen att förhandla direkt med Spotify om priset? Förmodligen kan han inte göra det, den ekonomiska rätten till verken äger skivbolagen. Däremot har den ideella rätten kvar, dvs kontrollen över hur hans verk används, och då kan han ta bort låtarna från Spotify.
Det finns några intelligenta kommentarer till Ugglas inlägg. Med hjälp av dessa förutspår jag följande:
På kort sikt kan det för artister av Ugglas typ (redan etablerade, hyggliga inkomster bland annat baserad på god skivförsäljning) vara ett nerköp att vara med på Spotify. Jag vet inte mycket om demografin på Spotify-användarna - det är säkert info som Spotify inte gärna delar med sig - men jag tror inte att Magnus Uggla hör till de mest spelade artisterna, inte ens bland svenska användare.
På lång sikt tror jag att det för artister blir en mycket bra deal att vara med på Spotify. Musiken finns alltid där och spelfrekvensen är inte så beroende av reklaminsatser.
Frågan är hur mycket inkomster man får från Spotify kontra cd-försäljning? I den ekvationen får man ta med ersättningen från Spotify till upphovsmännen och Spotifys påverkan på cd/iTunes-försäljning.
Alltså:
Traditionell cd-försäljning ger höga inkomster under kort tid (2 år?).
Spotify ger små inkomster, men förmodligen under längre tid (kanske under publikens livsålder...?).
Jag undrar om The Bats kommer att bli förvånade när de får pengar från Spotify pga att deras musik har blivit spelad på min dator i Sverige?
torsdag, juli 30, 2009
På semester / iTunes-inköp
Rätt ok recensioner av Matthew Sweet och Susanna Hoffs senaste coverplatta. Läs mer på www.myspace.com/sidnsusie.
Hittar ingen nytt Youtube-klipp, så jag bjuder på en gammal goding:
Matthew Sweet - I've Been Waiting
Hittar ingen nytt Youtube-klipp, så jag bjuder på en gammal goding:
Matthew Sweet - I've Been Waiting
torsdag, juli 16, 2009
På semester
Förutom en timme på måndag har semestern börjat.
Slår ett slag för nya bilder på Panoramio, snart kanske också på Google Earth:
http://www.panoramio.com/user/230429
Slår ett slag för nya bilder på Panoramio, snart kanske också på Google Earth:
http://www.panoramio.com/user/230429
fredag, juni 26, 2009
Visst nappar det II
Tittade på mina gamla inlägg och glömde informera om att gammelgäddan nämnd i "Visst nappar det" lagom till midsommar förvandlades till fiskfärs och sedan fiskpaté. Åts till midsommar.
En dödsruna
En hel del låtar vill man helst radera ur "soundtrack of my life". Väldigt många har gjorts av Michael Jackson. Den här är undantaget. Presenteras i en "pretentiös" version.
Jag lovar er, det är värt att vänta till slutet.
Jag lovar er, det är värt att vänta till slutet.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)